Skupina šestošolcev, ki sodeluje v projektu MARiNKA – Mladostniki s temeljnimi znAnji RIN so KreAtorji prihodnosti, nimanobenega predznanja na področju računalništva. Zato jim želimo pri tem projektu približati in razviti temeljna znanja računalništva in informatike. S projektom tako prvič raziskovalno in aplikativno uvajamo temeljne vsebine računalništva in informatike (RIN) v učne aktivnosti osnovnih šol za učence od 6. do 9. razreda.

Izvedba druge delavnice v inovativnih oddelkih 6. a in 6. b je bila v četrtek, 6. 3. 2025 in ponedeljek, 17. 3. 2025. Tema te delavnice je bila ‘Digitalni možgani: Kaj so in kaj potrebujejo za delovanje?’ Namen delavnice je, da učenci razumejo, katere komponente računalnik potrebuje za delovanje in da se s priključevanjem dodatnih komponent poveča učinkovitost dela z računalnikom. Poleg tega spoznajo strategije za odpravljanje težav, kot so preverjanje razpoložljivosti napajanja in delovanja povezav ter ponovni zagon.

Učenci, ki so bili razdeljeni v manjše skupine, so najprej morali s pomočjo sortiranja sličic ugotoviti, da naprave in pripomočke, ki jih uporabljamo v vsakdanjem življenju, lahko delimo na digitalne in analogne. V treh šolskih urah so se vsi učenci naučili razlikovati med strojno in programsko opremo in poimenovati posamezne dele strojne opreme. Naučili so se uporabe vhodnih in izhodnih naprav in spoznali, da se z njimi poveča učinkovitost dela z računalnikom (npr. uporaba slušalk za poslušanje zvoka, mikrofon za snemanje zvoka, grafična tablica za lažje risanje …). Najbolj zabavno za učiteljice je bilo opazovati učence, kako so poskušali z različnimi strategijami odpravljati težave, kot so preverjanje razpoložljivosti napajanja in delovanje povezav ter ponovni zagon.

Po zaključeni dejavnosti smo novo pridobljeno znanje o računalniških sistemih in aktivnostih ustno ponovili. Nato je sledil še pogovor, kjer so učenci izrazili svoja mnenja, kaj jim je bilo všeč, kaj bi si želeli še bolje spoznati in druga nova spoznanja. Razvila se je celo razprava o tem, kakšne lastnosti imajo nekatere komponente v njihovih domačih računalnikih (grafična kartica, procesor …) in o možnostih nadgradnje računalnika.

Učenci so bili z drugo delavnico zelo zadovoljni. Nekateri so povedali, da jim je bilo zelo všeč risati v Slikarju. En učenec je tudi povedal, da bi morali imeti več časa za delo na grafični tablici. Eni učenki je bilo zanimivo posneti svoj glas in nato poslušati, kako poje, vendar je bil zaradi glasnih sošolk in sošolcev predvajan zvok slabši. Tako učiteljici kot učencem je bilo iskanje in odpravljanje težav najbolj zabavno. Poleg tega so še povedali, da so jim bile dejavnosti zelo všeč, da je čas prehitro minil.

Pred zaključkom ure so učenci izvedli še samoocenitev. Kaj vse so se naučili? Učenci razlikujejo med strojno in programsko opremo. Znajo našteti sestavne dele računalnika in poznajo 3 programe, ki jih uporabljajo za šolo. Vedo, kakšna strojna in programska oprema sta potrebni za uporabo programa Audacity ali Slikar. Znajo posneti in urediti lasten zvočni posnetek, znajo uporabljati grafično tablico. Učenci razumejo, da je treba v primeru težav poiskati različne strategije za odpravljanje le teh.

Ker učenci nimajo računalniškega predznanja, smo naloge in aktivnosti zastavili zelo osnovno. Res smo bile presenečene, da imajo nekateri težave z osnovnimi opravili na računalniku, kot so prižig računalnika, dvoklik miške, navigacija po spletu za novice, nepoznavanje platforme za dostop do dnevnih novic, navigacija po spletnih straneh idr.

Učenci so bili zelo motivirani in zainteresirani za delo, ker so videli uporabnost v predstavljenih vsebinah. Pridobljeno znanje bodo lahko zelo dobro koristili tudi pri svojem šolskem delu v prihodnjih letih.

Besedilo in slike:  Darja Mur, Maja Vreček, Urška Lemut